Weerpraatje voor Woensdag 12 Juni

Weerpraatje voor Woensdag 12 Juni

Berichtdoor Henny » Wo 12 Jun 2019, 08:38

In het overgangsgebied tussen zeer warme lucht boven onder meer Polen en ‘Atlantische koelte’ boven de Britse Eilanden, komen voortdurend storingen tot ontwikkeling. Vandaag trekt zo’n storing over ons land en dumpt regionaal meer dan 20 mm regen.

Vanochtend is het in het noorden en noordoosten eerst nog droog en kan de zon aanvankelijk nog even schijnen. In het midden, zuiden en westen regent het. Het regengebied wordt in de loop van de ochtend groter en de intensiteit van de neerslag neemt toe. In het oosten en noordoosten is ook onweer mogelijk. De wind is over het algemeen zwak en veranderlijk.

Vanmiddag regent het de eerste uren nog flink door, maar later op de middag wordt het van het zuiden uit droog en klaart het op. Echter: aan het eind van de middag is er in het zuiden en zuidwesten weer een kans op buien. De temperatuur loopt op naar circa 18 graden. De wind kan korte tijd uit het westen gaan waaien en aantrekken tot vrij krachtig.

Vanavond zijn er in het zuiden en zuidwesten nog enkele buien actief met lokaal kans op onweer. In de nacht naar donderdag blijft het op die enkele bui na droog en zijn er opklaringen. De minimumtemperatuur bedraagt een graad of 11. De wind draait naar het zuiden en is matig, aan zee en op het IJsselmeer vrij krachtig tot krachtig.

Morgen komen er buien tot ontwikkeling met kans op onweer en windstoten tot circa 60 km/uur. De kans daarop is het grootst in de middag in het westelijk deel van ons land. In het oosten laat de zon zich vaker zien. De wind waait uit het zuiden tot zuidwesten en heeft een vlagerig karakter. De windsterkte is boven land meest matig en langs de kust en op het IJsselmeer (vrij) krachtig. De maximumtemperaturen lopen uiteen tussen 17 graden aan zee en 20 graden in het oosten.

De dagen daarna blijft het tot en met zondag wisselvallig weer. De temperatuur schommelt rond normaal, maar op vrijdag is het vrij warm. Na het weekeinde wordt het droger, zonniger en warmer.

www.buienradar.nl
Henny
Beheerder

Re: Weerpraatje voor Woensdag 12 Juni

Berichtdoor Henny » Wo 12 Jun 2019, 08:39

Voor België:

Vandaag is het aanvankelijk flink nat in België. Naar het einde van de ochtend toe wordt het droog en klaart het op. Rond de middag verlaat de regenzone het land via het noorden van Vlaanderen. In de namiddag wisselen opklaringen en wolken elkaar af, maar aan het eind van de middag ontstaan er lokale buien met kans op onweer. Dat gebeurt vooral in het westen. De maxima schommelen tussen 16 en 20 graden. De wind is eerst zwak en veranderlijk: in de namiddag wordt hij matig uit zuidelijke richtingen.

Vanavond vallen er plaatselijke buien met kans op onweer. De buienkans is het grootst in het westen van het land. In de nacht naar donderdag verdwijnen de buien en zijn er naast enkele wolkenvelden brede opklaringen. De minima situeren zich tussen 8 graden in de Hoge Venen en 12 of 13 graden in het centrum. De wind waait matig uit het zuiden.

Morgen is het eerst droog met opklaringen. In de namiddag komen er vooral over het westen weer buien met mogelijk ook enkele donderslagen tot ontwikkeling. Donderdagavond vergroot in gans België de kans op buien. De maxima liggen tussen 17 of 18 graden in de Hoge Ardennen en de kuststreken en tussen 18 en 22 graden elders. De wind waait matig en soms vrij krachtig uit het zuiden.

De dagen daarna blijven de buienkans groot: vooral vrijdagavond en in de nacht naar zaterdag zijn stevige buien en onweders mogelijk. De maxima schommelen vrijdag rond 23 graden, in het weekeinde wordt het frisser. Vanaf maandag wordt het droger, zonniger en warmer. Op dinsdag klimmen de thermometers naar 25 graden of hoger.
Henny
Beheerder

Berichtdoor Vera » Wo 12 Jun 2019, 13:34

Het is hier terug flink aan het regenen... eigenlijk bijna de hele ochtend regen gehad. Zopas wel even droog een boodschap kunnen doen, maar enkel omdat ik niet ver moest lopen. :p
Het ziet er niet naar uit dat het hier snel droog zal worden, dus ik blijf nog maar even binnen.
Vera

Berichtdoor Henny » Wo 12 Jun 2019, 15:06

Dat had ik vanmorgen al gezien dat jullie veel regen zouden krijgen Vera.
Wat ik toen nog niet zag is dat wij het ook zouden krijgen. Rond 5 uur gaat het hier pas droog worden volgens de buienradar.
Ik moet eigenlijk nog even naar de jumbo maar misschien stel ik dat wel uit tot morgen.
Henny
Beheerder

Berichtdoor Vera » Wo 12 Jun 2019, 15:22

Hier begint het een beetje op te klaren. :D
Ik hoop het nu een poos droog te houden want de hondjes moeten naar buiten. Mingo is maar amper buiten geweest : deze morgen tot het begin van het park en weer terug.
Vera

Terug naar Algemeen